All Categories
Featured
Table of Contents
www.ethiaslease.bePluginvest: Pluginvest begeleidt bedrijven naar duurzame mobiliteit door middel van diverse laadoplossingen (auto verkopen met lopende lening belfius). Met een uitgebreid assortiment laadpalen en bijhorende diensten, nemen zij bedrijven het werk uit handen bij het maken van de overstap naar elektrische mobiliteit. www.pluginvest.euFluvius: Fluvius staat in voor het beheer van elektriciteits- en gasnetwerken in alle gemeenten van het Vlaams Gewest
Ze zorgen voor de distributie van energie en diensten, bevorderen energiebesparing, en ondersteunen de overgang naar duurzame energieoplossingen in Vlaanderen. www.fluvius.beEthias: Ethias bedient als verzekeraar zowel particulieren als bedrijven. Ze biedt een breed scala aan verzekeringen, waaronder auto-, woning-, gezondheids- en levensverzekeringen. Daarnaast levert Ethias ook pensioen- en spaaroplossingen. De focus ligt op klantgerichtheid, digitale innovatie en duurzame bedrijfsvoering.
Ze bieden diensten zoals bandenwissels, uitlijningen, en herstellingen aan voor zowel particuliere als zakelijke klanten. www.qteam.beUBike: Ubike biedt via een leasingprogramma elektrische fietsen aan voor bedrijven en werknemers. Ze leveren volledig uitgeruste e-bikes, inclusief onderhoud en verzekering, met als doel duurzame mobiliteit te bevorderen - auto verkopen met lopende lening belfius. Ubike richt zich op het verbeteren van woon-werkverkeer en het verminderen van de ecologische voetafdruk
Vanaf 1 januari 2023 verscheen het capaciteitstarief op onze elektriciteitsfactuur. Veel gezinnen merken het verschil nauwelijks in hun portemonnee (auto verkopen met lopende lening belfius). Dat kan anders zijn als jouw (volgende) auto elektrisch rijdt en je thuis oplaadt. In je voordeel of in je nadeel? Dat heb je zelf in de hand! We weten dat het stroomverbruik in Vlaanderen piekt tussen 17 en 20 uur
Het elektriciteitsnet dreigt binnen enkele jaren overbelast te raken als iedereen zijn elektrische auto direct na het einde van de werkdag aan vol vermogen zou opladen. Om onze laadgewoonten te sturen, voerde de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) op 1 januari 2023 het nieuwe capaciteitstarief in. Wie al een digitale meter heeft, zal vanaf dan meer betalen als hij hoge pieken veroorzaakt.
Hoe meer kilowattuur (kWh) elektriciteit je van het stroomnet afneemt, hoe meer je betaalt (auto verkopen met lopende lening belfius). Jouw elektriciteitsleverancier stort het bedrag door naar distributienetbeheerder Fluvius. Vanaf 1 januari 2023 wordt die bijdrage gedeeltelijk berekend op het gemiddelde van je maandelijkse gebruikspieken. Dat kan echter alleen als je een digitale meter hebt want die is nodig om de werkelijke pieken te meten
De prijs voor het verbruik (in kWh) zal dalen omdat een deel van de netkosten niet meer doorgerekend wordt via de kWh-prijs. Het capaciteitstarief is dus geen extra tarief maar het verdeelt de netkosten op een andere manier over alle afnemers van elektriciteit. auto verkopen met lopende lening belfius. Een gezin met een doorsnee verbruik zal het verschil nauwelijks merken op de elektriciteitsfactuur
Als je heel weinig verbruikt dan weegt de lagere prijs per kWh niet op tegen het capaciteitstarief. auto verkopen met lopende lening belfius. Dit wordt duidelijk in een studie van de universiteit Gent die begin februari 2022 verscheen. Het zijn gezinnen met een lage elektriciteitsfactuur die meer zullen betalen maar niet de gezinnen met het laagste inkomen
Zij betalen geen capaciteitstarief en betalen nog evenveel voor hun verbruik (auto verkopen met lopende lening belfius). Wil je meer weten over het capaciteitstarief? (Her)lees dan zeker: het capaciteitstarief-hoe zit dat. Je kan de invloed van het capaciteitstarief voor je eigen situatie nagaan op . Het stroomverbruik zal flink stijgen als je elektrisch rijdt en thuis oplaadt
De lagere kWh-prijs zal dus in je voordeel zijn. Dé vraag is of je kan vermijden dat de laadbeurten hoge pieken veroorzaken waardoor je een extra hoog capaciteitstarief zal betalen als je een digitale meter hebt - auto verkopen met lopende lening belfius. Als we de (auto)pers moeten geloven dan is een hoge piek onvermijdelijk als je thuis een elektrische auto oplaadt
We citeren: ‘De batterij van de auto moet ’s ochtends bij voorkeur volgeladen zijn - auto verkopen met lopende lening belfius. In een modale elektrische gezinswagen zit vandaag een batterij met een capaciteit van 50 à 60 kWh. Wil je die in pakweg 7 uur laden, dan heb je een groot laadvermogen (7,2 kW) nodig.’ Dit klinkt misschien logisch maar dat is het niet
Er is ook geen reden waarom de batterij ’s ochtends volgeladen zou moeten zijn. (1) Het is alleen van belang dat je voldoende oplaadt voor je rit van de volgende dag. Als je niet extra wil betalen voor de capaciteit dan kan je beter een elektrische auto laden in de uren dat je minder stroom verbruikt voor je huishouden.
VAB breekt dan ook terecht een lans voor een intelligente wandlader of laadpaal thuis. We citeren nog eens: ‘De meest verfijnde wallboxen zijn volledig geconnecteerd met de huishoudelijke elektriciteitsinstallatie. Via ‘load balancing’-technologie houden ze rekening met andere (grote) verbruikers en passen ze het laadvermogen aan. Via dergelijke technologie krijgen de huishoudtoestellen prioriteit (auto verkopen met lopende lening belfius).’ Zo’n intelligente laadinstallatie zorgt ervoor dat je niet onnodig oplaadt aan een te hoog vermogen
Veel gezinnen hebben een piek tussen 3 en 5 kW. Dat toont de VREG op: vergelijk-uw-maandpiek-met-andere-vlamingen (auto verkopen met lopende lening belfius) Neem als voorbeeld een gezin met een gemiddelde maandpiek van 4,5 kW voor er een e-auto was. Dat gezin betaalt slechts extra voor de capaciteit als de gemiddelde maandpiek door het opladen van de nieuwe e-auto hoger wordt dan 4,5 kW
Maar, de intelligente lader houdt rekening met de andere verbruikers in huis en past het laadvermogen aan zodat je een ingestelde piek nooit overschrijdt - auto verkopen met lopende lening belfius. Je hoeft dus niet per se te wachten tot bedtijd om te laden. De intelligente laadinstallatie kan ervoor zorgen dat de auto én het andere verbruik samen 4,5 kW niet overschrijden
Er is natuurlijk altijd sluipverbruik en de koel/vrieskast zal ook ’s nachts af en toe werken. Het verbruik zal wat hoger liggen voor je gaat slapen en nadat je bent opgestaan (auto verkopen met lopende lening belfius). Het is redelijk als we aannemen dat de auto met een gemiddeld vermogen van (minstens) 4 kW zal worden opgeladen
Wel zijn er laadverliezen, doorgaans 10 tot 20 procent. Maar je hebt voor je vertrekt genoeg bijgeladen voor minstens 100 km en vaak voor nog veel meer. Als je de auto elke werkdag nodig hebt voor een lange rit dan kan je een (grote) batterij in het weekend volladen en zo een reserve opbouwen.
Als je nog meer kilometers rijdt dan kan je laden aan een hoger vermogen - auto verkopen met lopende lening belfius. Daarvoor betaal je eventueel een hoger capaciteitstarief maar dat verhoogt de prijs per kilometer rijden slechts beperkt als je jaarlijks heel veel kilometers aflegt. Je kan er ook voor kiezen om meer dan 9 uur te laden
Op 1 januari 2023 verdwenen de voordelige nettarieven voor het nacht- en weekendverbruik. Een energieleverancier kan wel nog altijd een lagere energieprijs geven voor nacht- en weekendverbruik maar hij rekent doorgaans ook een hogere energieprijs aan voor dagverbruik dan voor het enkelvoudig tarief. Wat als je na een hele lange rit thuiskomt met een bijna lege batterij en je de volgende dag weer een rit van enkele honderden kilometers voor de boeg hebt? Kies je ervoor om thuis een keer te laden aan een hoger vermogen dan zal dat invloed hebben op 1/12 van het capaciteitstarief dat je voor het hele jaar betaalt.
Sommige huizen hebben een driefasige aansluiting op een 400 Volt-net (auto verkopen met lopende lening belfius). Anderen hebben slechts een standaardaansluiting, die is monofasig met een vermogen van 9,2 KW (2) Een standaardaansluiting kan volstaan als je het laadvermogen beperkt met een intelligente laadinstallatie en de auto vaak genoeg bijlaadt. Een verzwaring van de aansluiting is alleen een must voor wie bijna elke dag heel veel kilometers elektrisch rijdt
Laat je niet op het verkeerde been zetten, lees daarom 10-misvattingen-over-het-capaciteitstarief-weerlegd op de website van de VREG. Dat wapent je tegen verkeerde info zoals in het artikel van VAB: ‘Wanneer je langer dan 15 minuten meer dan 3,15 kW afneemt, zul je een hogere netwerkvergoeding (transportprijs) betalen. Concreet wil dat zeggen dat de EV-rijder nagenoeg altijd piektarief zal betalen wanneer de auto wordt ingeplugd.’ Daar is dus niets van aan.
Je betaalt alleen meer als je door het opladen van een e-auto de gemiddelde maandpiek verhoogt die je zou hebben zonder e-auto - auto verkopen met lopende lening belfius. Je betaalt wel altijd een minimaal capaciteitstarief, zelfs als je een hele maand geen elektriciteit zou verbruiken. Dat minimum stemt overeen met een gemiddelde maandelijkse piek van 2,50 kW
Enkele uren later starten met opladen van de e-auto en/of laden met een lager vermogen kan maar zelden een probleem zijn. Driefasig laden aan 11 kW zal met het nieuwe capaciteitstarief een flink hogere elektriciteitsfactuur opleveren. Opladen aan veel lager vermogen is zeker haalbaar tenzij je elke dag grote afstanden rijdt.
Het capaciteitstarief in combinatie met een digitale meter is voordelig voor bijna iedereen die elektrisch rijdt of van plan dat is te doen - auto verkopen met lopende lening belfius. Het capaciteitstarief zorgt namelijk voor een lagere elektriciteitsprijs per kWh. Het capaciteitstarief maakt elke kilometer elektrisch autorijden nog voordeliger dan het nu al is op voorwaarde dat je thuis oplaadt aan een vermogen dat niet of niet veel hoger is dan jouw gemiddelde maandpiek zonder dat je een auto oplaadt
-------------------------------------- (1) De batterij dagelijks helemaal tot 100 procent laden is niet ideaal voor zijn levensduur. Je stopt beter met opladen als de batterij 80 tot 90 procent vol is, behalve uiteraard als je een extra lange rit voor de boeg hebt. (2) 230 Volt bij 40 Ampère = 9,2 kVA.
In 2009 kwamen de eerste elektrische auto’s in Nederland op de markt. Accu’s uit die auto’s zijn nu vaak aan het eind van hun levenscyclus (auto verkopen met lopende lening belfius). De accu van een elektrische auto is de laatste jaren enorm doorontwikkeld. Ze zijn lichter geworden, kunnen sneller opgeladen worden en hebben een hogere accucapaciteit
Degradatie is echter geen reden om niet voor een elektrische auto te kiezen. Een elektrische autoaccu verliest inderdaad capaciteit. Maar dat gaat heel geleidelijk: een elektrische auto gaat tussen de 8 en 16 jaar mee. En de meeste fabrikanten garanderen een levensduur van minstens 8 jaar of 240.000 kilometer. Een levensduur die dus prima te vergelijken is met een brandstofauto.
Dat noemen we degradatie. Gemiddeld verliest een elektrische autoaccu ieder jaar rond de 2% capaciteit. (Kik hier - auto verkopen met lopende lening belfius om de degradatie van een specifiek merk en type elektrische auto op te zoeken). Bij nieuwere elektrische auto’s zien we een steeds lagere degradatie. Het is in de praktijk lastig om precies aan te geven hoe hard de degradatie gaat
Latest Posts
Marge Auto Verkopen Als Bedrijf
Een Auto Verkopen In België Welke Formaliteiten
Papier Auto Verkopen